Co to vlastně je?

Základní informace

Formula Student je soutěž, ve které studenti technických vysokých škol po celém světě porovnávají síly při vývoji, konstrukci a následných soutěžích závodních vozů formulového typu. Jedná se o prestižní soutěž, která začínala v roce 1981 pod názvem Formula SAE ve Spojených státech, od roku 1998 existuje její evropská verze. Soutěž se pořádá také v Japonsku, Autrálii či Brazílii. Každoročně se pořádá 12 jednotlivých soutěží po celém světě a celkově se závodů účastní přes 500 týmů z celého světa. Soutěží se ve dvou kategoriích – formule se spalovacími motory a formule s elektrickým pohonem.

Co je cílem?

Cílem je postavit závodní formuli, která je výkonná, dobře ovladatelná, spolehlivá a bezpečná, měla by být také estetická, ekologická, s nejnižší možnou cenou a to vše dle platných pravidel. Úkolem, dle pravidel, je tedy postavit závodní vůz, který co nejlépe splňuje uvedené požadavky. Na konci bude vůz porovnán s návrhy konkurence a jen ten nejlepší se dočká “sériové výroby.” Potenciálním zákazníkem je víkendový neprofesionální závodník. Každý tým si prostředky pro stavbu formule shání sám.

Kdo vyhraje?

Vítězný tým je určen na základě bodového hodnocení absolvovaných disciplín. Celkem je možné získat 1000 bodů

Pravidla?

Soutěž se řídí podle dvou typů pravidel FSG (Evropské) a FSAE (zbytek světa). Součástí závodů jsou i technické přejímky, kdy týmy musí prokázat, že monopost splňuje pravidla především ohledně bezpečnosti.

02
Průběh soutěže.

Závodní disciplíny.

Technical and Safety Scrutineering - Technika a bezpečnost

Kontrola vozidla, zda splňuje všechna pravidla, zkouška pilotů

Design - Konstrukce vozu (150 bodů)

Komisaři zhodnotí konstrukční řešení a vyspělost návrhu, vše je nutné doložit výpočty a simulacemi.

Cost and Manufacturing - Nákladová studie (100 bodů)

Komisaři zhodnotí cenu vozu a správnost kalkulace ceny vozu při sériové výrobě.

Business Presentation - Business plán (75 bodů)

Obhajoba plánu pro sériovou výrobu prototypového vozu před zástupci fiktivní firmy.

Skid Pad (50 bodů)

Jízda na trati ve tvaru osmičky, hodnotí se kvalita podvozku.

Acceleration - 75 m (75 bodů)

Zrychlení vozu s pevným startem na trati 75 m.

Autocross (150 bodů)

Jízda po technické trati, umožňuje zhodnocení ovladatelnosti, zrychlení a brzdění – kvalifikace do závodu Endurance.

Endurance - Vytrvalostní závod (300 bodů)

Vytrvalostní závod na 22 km, během závodu je povinná výměna jezdců v polovině závodu. Závod prověří všechny systémy vozu, jeho funkčnost a spolehlivost, hodnotí se také spotřeba paliva.

03
Soutěž

Závodní kategorie

Kategorie C - combustion

Kategorie spalovacích vozů je nejstarší vznikla při založení soutěže. Podle nejnovějších FS Germany pravidel se s touto kategorií od roku 2023 nepočítá.

V této kategorii soutěží i náš tým Formula TU Ostrava

Kategorie E – electric

Od roku 2010 se závodů Formula Student účastní i formule s elektrickým pohonem. Vytvoření této kategorie přispělo a stále přispívá k výraznému rozvoji technologie v oblasti baterií a elektrických pohonů. Mnoho inovací používaných dnes v průmyslu i v motorsportu bylo vyvinuto právě konstruktéry vozidel Formule Student.

Kategorie DV - driverless

Driverless kategorie vznikla v roce 2017,  oproti elektrické kategorii je driverless soutěž zaměřená na návrh autonomních systémů vozidla. Nejlepší týmy autonomní kategorie závodů Formula Student se svými výkony přibližují týmům ze spalovací a elektrické kategorie.

04
Proč to děláme?

Naše vize a cíl

Účast v celosvětových závodech je jistě skvělou vizitkou univerzity a také reklamou pro sponzory týmů, kteří zapojené studenty po ukončení studia, či již během něj, často zaměstnávají.

Osm kateder Fakulty strojní VŠB-TU Ostrava spojilo své síly a jsou nápomocny studentům z týmu při vývoji aktuálně druhého prototypu studentské formule.